آموزش سئو (SEO) از 0تا100 کاملا رایگان (مقدماتی تا پیشرفته)

CTR:مخفف Click Through Rate به معنی نرخ کلیک است و به درصد بیان میشود. 2. تصاویر یک داستان را بیان میکنند. با توجه به اینکه ویدئوها و آموزش های سئو خانوم سین با بالاترین کیفیت در نحوه تدریس، ساختار و سادگی بیان در توضیح و نحوه بیان موضوعات قرار دارد اما با توجه به حس دلسوزی و علاقه ایشان به سئو و افرادی که در ابتدای ورود به این حوزه هستند، آن ها را بصورت رایگان با عنوان آموزش سئو رایگان در اختیار افراد قرار داده اند. با تمام این اوصاف، باز هم افرادی هستند که از این موضوع اطلاعات کافی ندارند و به آن اهمیت نمیدهند. درباره اینکه دقیقا موتورهای جستجوگر چه کاری میکنند در مقاله “معماری موتورهای جستجوگر” مفصل درباره این موضوع صحبت کردیم که دقیقاً چه مراحلی در گوگل اتفاق میفتد تا یک نتیجه را به شما نشان دهد. ما می توانیم این کار را دقیقاً با همان کار انجام دهیم. HTML Sitemap یافتن یک صفحه از وب سایت را برای کاربران آسان میکند. سئو به معنای قرار گرفتن وبسایتها در دیدرس هر چه بیشتر کاربران در موتورهای جستجو است. همچنین، این موضوع نیز اهمیت دارد که از چه برنامهای برای ایجاد نقشه سایت استفاده شده است.

جهت استفاده از Sitemap در وب سایتهای غیر وردپرسی میتوان از ابزارهای گوناگونی استفاده کرد، یکی از این ابزارها سایت «XML-Sitemaps.com» به حساب میآید که یک روش آنلاین ساخت Sitemap است. پیوند های خارجی مهم ترین معیاری هستند که به رتبه بندی سایت شما کمک می کنند چراکه نمی توان آن ها را به راحتی ایجاد کرد. خوشبختانه، ابزارهای سئو شامل تعداد زیادی داده پیوند قابل اجرا هستند. در نهایت همینطور که سئو سایتتون رشد میکنه کلمات کلیدی بهتر و قوی تری مد نظر قرار بدین و تعداد جست و جو های روزانه رو بیشتر بکنید. همانطور که گوگل می گوید، شما نباید بگذارید که سرور شما پر از ربات های گوگل شود یا بودجه بررسی خود را برای بررسی صفحات مشابه یا کم اهمیت روی سایت خود هدر بدهید. مرحله پنجم: پس از ذخیره و ساخت فایل XML Sitemap، باید فایل روی سرور مورد نظر بارگذاری شود و سپس برای موتور جستجو مورد نظر ارسال شود.

انواع سئو فاکتور هایی دارند که در آموزش صفر تا صد سئو با آنها سایت seocentro آشنا میشوید. اما باز هم به طور کلی میتوان گفت که کامل بودن Sitemap بستگی به روش یا سیستم مدیریت محتوایی دارد که وب سایت توسط آن ساخته شده است. یک اشتباه و کل سایت شما ممکن است از فهرست خارج شود. اگر این طور نیست، باید یک فایل جدید را از ابتدا بسازید. عموماً این افراد تصور میکنند که صرفاً با مطالعه مقالات آموزشی میتوانند سئو را بیاموزند و در مرحله بعدی با تجربه کردن آن دانستههای خود را تقویت کنند. اولین قدم پیدا کردن تمام صفحاتی است که موتورهای جستجو در خزیدن آنها مشکل دارند.

به علاوه، ابزار Slickplan با «Basecamp» ادغام میشود و یک افزونه وردپرس ساده جهت ایجاد امکان اشتراکگذاری و همکاری آسان بین چند کاربر و ویرایشگر ایجاد میکند. اگر مقالات وب سایت خود را از طریق پنل وردپرس تولید میکنید، در بخش بارگذاری تصاویر و یا پروندهها علاوه بر نام اصلی باید یک نام جایگرین نیز برای عکس خود انتخاب نمایید. به این ترتیب، رباتهای موتور جستجو مانند ربات گوگل میتوانند نقشه سایت یک وب سایت و تاریخ آخرین برچسبگذاری آن را بررسی کنند، اگر تاریخ صفحه وب سایت در مقایسه با تاریخی که در فهرست قبلی موتور جستجو وجود داشت تغییر یافته باشد، مجدداً در فهرست بررسی گوگل قرار میگیرد. در خط 3و 4 نیز به ربات های خزنده اجازه بررسی محتوای درون فولدر پلاگین ها و ادمین را ندادیم. جهت استفاده از این روش، باید یک حساب کاربری در کنسول جستجوی گوگل (Google Search Console) ساخت و وارد این حساب شد؛ سپس باید فایل Sitemap نهایی را در سایت وارد کرد. خروجی نهایی ابزار Slickplan حاوی گرافیک برداری مقیاسپذیر (Scalable Vector Graphic) برای ارائه به سرویس گیرندهها است.

یکی از روشهایی که برای این کار انجام میشود، ارسال Sitemap به موتور جستجوی گوگل با استفاده از سایت دریافت گزارشات آن (Sitemaps Report) به حساب میآید. دستور Disallow: این دستور اجازه ایندکس کردن بخشی از سایت را به موتور های جستجو نمی دهد. در این بین شرکت سئواینجا شرکتی است که سالها تخصص در زمینه طراحی و سئو سایت دارد و می تواند با توجه به الگوریتم ها و آپدیت های گوگل بهترین و مطمئن ترین نتیجه را برای شما به ارمغان بیاورد. سئواینجا رسیدن کلمات و کلیدواژه ها را به جایگاه مدنظر را به شما گارانتی 100 در 100 می دهد. بنابراین همانطور که آن ها را مقایسه می کنید ، روی نوع خدمات نیز متمرکز شوید. برای استفاده از GSC، باید به گوگل اثبات کنید که مالک سایتی هستید که قصد ثبت اون رو دارید (گوگل، سایتها رو با “ویژگی دامنه” میشناسه). بعد از ایجاد Sitemap به وسیله این نوع از سایتها بهتر است به صورت دستی نیز مجدداً بررسی شوند. از آن جایی که ساخت XML Sitemap یک مسئله مهم و حیاتی برای کمک به ربات موتور جستجوی گوگل جهت یافتن صفحات جدید در سایتها به حساب میآید، در این بخش به معرفی برخی از ابزارهای ساخت Sitemap پرداخته شده است.

این ابزارهای ساخت Sitemap، یک نمایش بصری مفید جهت کمک به بازدید سلسله مراتبی صفحات وب سایت ارائه میدهند. این مسئله به دلیل این است که گوگل هر بار از یک وب سایت بازدید میکند، فقط تعداد مشخصی از صفحات آن را مورد بررسی قرار میدهد. گوگل، بینگ، یاهو، معروف ترین موتورهای جستجو هستند که البته به دلیل استفاده حداکثری کاربران ایرانی از گوگل، تمرکز سئو سایت نیز روی ارتقا رتبه در این پلتفرم است. HTML Sitemap مانند روش XML Sitemap معمول نیست و برای کاربران عادی اینترنت روشی شناخته شده، به حساب نمیآید. مرحله چهارم: در خط آخر فایل ایجاده شده، دستور زیر قرار میگیرد. مانند دیگر ابزارهای دیداری شرح داده شده، ابزار «Writemaps» دارای یک رابط کاربری ساده و سفارشی شده به همراه استفاده از انواع رنگها و امکان برداشت و جمعآوری محتوای صفحه را ارائه میدهد. مزیت دیگر این نوع ابزارهای ساخت Sitemap، یادگیری آسان آن است که با استفاده از «کشیدن و انداختن» (Drag-and-Drop) ویژگیها میتوان از این ابزارها بهره برد.

همچنین خروجی میتواند یک فایل متنی (Text) ساده یا XML نیز باشد. استفاده از ابزار «Inspyder Sitemap Creator 5» همراه با نصب آن روی دسکتاپ بسیار ساده است. بنابراین اگرچه وب سایت (B) از لحاظ پارامتر دوم یعنی اعتبارخیلی ضعیفتر از وب سایت (A) هست، اما از لحاظ سودمندی برای کاربران بسیار بهتر هست و تونسته در مدت کمی جایگاه بسیار خوبی در نتایج گوگل کسب کنه. شناسایی نتایج ارگانیک از نتایج تبلیغاتی بسیار آسان است. این برنامه جهت برنامهریزی وب سایت، شناسایی خطاهای احتمالی Sitemap، سازگاری (Compatibility) و مسائل مربوط به قابلیت استفاده، مفید است. User-agent رشته ای از متن است که یک ربات خاص را شناسایی می کند. این دستور مربوط به نشان دادن فایل نقشه سایت به ربات است. پس مطمئن بشین که کلمات کلیدی رو تو این قسمتها استفاده کردین تا محتوای باکیفیت داشته باشین، در غیر این صورت به رتبه سایت خودتون آسیب جدی میزنه. پس از گذراندن سه مرحله قبل، حال گوگل مرتبطترین و مفیدترین مطالب را با توجه به کلیدواژه جستجو شده توسط کاربر نمایش میدهد. گوگل توضیحات متا را به ۱۶۰ کاراکتر محدود کرده است پس به این نکته دقت کنید. پس از معرفی چند ابزار ساخت Sitemap، حال در بخش بعدی مقاله «آموزش کامل ساخت Sitemap» به آموزش ارسال Sitemap ساخته شده به موتور جستجوی گوگل پرداخته میشود.

جالب ترین ویژگی این ابزار این است که اطلاعات کلی از سلامت کلی سئو تکنیکال سایت به شما می دهد. برای خزیدن در سایتها ، موتورهای جستجو لینک ها را دنبال می کنند تا از یک سایت به سایت دیگر برسند – در نهایت ، در میلیاردها لینک وب سایت را مشاهده می کنید. در این مرحله استفاده از تگ ضروری است و استفاده از تگهای دیگر اختیاری هستند. در این مقاله فقط دربارهی رباتهای جستجوی گوگل صحبت میشود، چون گوگل محبوبترین موتور جستجوی دنیاست. زمانی که یک سایت شامل هزاران صفحه میشود، این موضوع که کدام صفحه زودتر توسط موتور جستجو بررسی شود در ساخت Sitemap اهمیت بالایی دارد. 5. بعد از اینکه بهینه سازی سایت را انجام دهید ترافیک بالایی را دریافت خواهید کرد و این باعث افزایش فروش شما خواهد شد. همچنین، افزونه XML Sitemap Generator قابلیت شخصیپذیری بالایی دارد. در گذشته یکی از معیارهای موتور جستجو قرار دادن کلمه کلیدی زیاد بود تا به موتور جستجو بفهمانند که این سایت، ارتباط نزدیکی با عبارت جستجو شده کاربر دارد. اگر یک صفحه که دارای خدماتی با ارزش بالا است، اولویت پایینی داشته باشد (حدود ۰.۱)، ممکن است موتور جستجو مجدداً از آن صفحه بازدید نکند و هر گونه پیشرفتی را که یک صفحه در ساعتها، روزها یا گاهی اوقات چندین هفته به دست آورده را تشخیص ندهد.

اگر شخصی ابزارهای ساخت Sitemap «کلاسیک» را ترجیح بدهد، ابزارهای موجود در این بخش به آن پیشنهاد میشوند. با استفاده از این ابزار دیداری ساخت Sitemap، میتوان سایت مپهای قدیمی را جهت سازماندهی، بایگانی کرد و بین تیمهای داخلی و سرویس گیرندهها به اشتراک گذاشت. قابلیت تهیه سایت مپ به صورت اتوماتیک را دارد،بسیاری از کاربران با این افزونه سایت مپ تهیه میکنند و مشکلی نیز برای آنها به پیش نمیآید. در این بین کاربران عموماً به 3 تا 5 سایت اول اعتماد میکنند. اما در نتیجه امر باید کاربر محتوای شما را مطالعه کند و اگر به واسط متریک های سئو در رنکینگ بالا قرار گیرد وکاربران را به سمت صفحه سایت شما کشاند اما کاربران نتوانند محتوای مورد نظر خود را بیابند در واقع شما روند مثبت را در سایت خود نخواهید داشت. بهبود سرعت وبسایت یک امر شدیدا تکنیکال و فنی است و برای کاربران با دانش فنی اندک کسب نمره بالا در ابزارهای تست سرعت، سخت و دشوار است.

ابزار Inspyder Sitemap Creator 5 خودکار ساخت Sitemap، سایت مپهای گوگل را ایجاد میکند، آنها را روی سرور بارگذاری میکند، به وسیله یک ایمیل به مدیر سایت اطلاع میدهد و ساخت Sitemap را به یک وظیفه آسان تبدیل میکند. بنابراین، اگر یک IP از یک هاست مشترک زمان زیادی را برای کرولرهای گوگل صرف کند، فهرست بندی یا به روز رسانی سایت شما ممکن است بیشتر طول بکشد. این روش از انواع ساخت Sitemap جهت کار با کلاینتها (سرویس گیرنده) مفید است و به آنها کمک میکند تا هدف نقشه سایت را تجسم و بهتر درک کنند. بکلینک، لینکهایی است که از سایتهای دیگر به سایت شما ایجاد شده. اگر یک نشانی URL در Sitemap ویرایش شود در فایل جدیدی که برای آن ساخته شده است از تگ استفاده میشود؛ همچنین هر کدام از انواع فایلهای دیگر Sitemap دارای تگ مشابهی برای این کار هستند. افزونه «XML Sitemap Generator» یک روش ساخت Sitemap دیگر در سیستم مدیریت محتوا وردپرس با ایجاد فرمتهای XML ،HTML و RSS است.

بلکه یک سری پارامتر دیگه هم وجود داره که با کنارهم قرار دادن همه اینها بهترین نتیجه رو برای کاربر نشون میده. اگر گوگل از میان چند محتوای یکسان انتخاب اشتباهی انجام دهد، می تواند به معنای محتوای نادرست یا نامربوط یا حتی از دست دادن قدرت جستجو باشد. از گزینه اولویت محاسبه خودکار Sitemap جهت نشان دادن اهمیت هر URL نسبت به سایر URLها استفاده میشود. ابزار PowerMapper به عنوان یک ابزار ساخت Sitemap دیداری در نظر گرفته میشود ولی نسبت به ابزارهای پیشین ارائه شده در این مقاله، محدودتر است. در بخش بعدی این مقاله به بررسی ابزار «XML-Sitemaps» به عنوان دومین ابزار، پرداخته شده است. در ادامه، ابتدا به بررسی بهترین ابزارهای ساخت Sitemap دیداری پرداخته شده است.

بنابراین اگر صفحه ای نباید خزیده یا ایندکس شود، شما باید از یک کد وضعیت معنی دار برای اطلاع دادن به ربات ها استفاده کنید. باید تمام اطلاعات نقشه سایت خود را مشاهده کنید. در تصویر زیر یک نمونه از XML Sitemap مشاهده میشود که با استفاده از روش دستی ساخت Sitemap ایجاد شده است. در ادامه این بخش، ابتدا به معرفی ابزار «Slickplan» پرداخته میشود. بخش بعدی به معرفی تگ «» اختصاص داده شده است. ابتدا به شرح ابزار «Inspyder Sitemap Creator 5» در بخش بعدی اختصاص داده میشود. برای سومین ابزار تصویری ساخت Sitemap، بخش بعدی این مقاله به معرفی و شرح ابزار «Writemaps» اختصاص داده شده است. به عنوان دومین ابزار تصویری ساخت Sitemap در بخش بعدی به معرفی و شرح ابزار «Dynomapper» پرداخته میشود. در ادامه این مطلب به معرفی چند دوره آموزش طراحی سایت فرادرس پرداخته میشود. اکنون میتوانید آن گفتیم که صفحه وب می توانند درکل سایت ما وجود دارد.