دوره تخصصی آموزش سئو و تولید محتوا

میتوانید به ذهن و توانایی خودتان اعتماد کنید و بگویید: من این شهر را مثل کف دستم میشناسم! هربار که یک پست جدید منتشر می کنید یا محتوای قدیمی را ویرایش می کنید، روند پینگ تکرار می شود و خزنده ها برای اجرای تغییرات در این مرحله ارسال می شوند. با توجه به این موارد، میتوان گفت که ساخت یک نقشه سایت در وردپرس کمتر از چند دقیقه وقت شما را خواهد گرفت. بعنوان مثال تصور کنید کاربر در حال جست و جوی مراحل پخت شیرینی نخودی می باشد و این عنوان را سرچ می کند و با دیدن نام سایت شما در نتایج خود وارد سایت شما می شود. در بخش بعدی لازم است تا شما با یک سری ابزارهای مهم و کاربردی مانند گوگل سرچ کنسول، گوگل پلنر، اسکریمینگ فراگ و… اگر اینطور است، نگران نباشید و به بخش بعدی مقاله یعنی معرفی نقشه سایت به گوگل بروید؛ چون یواست سئو از همان ابتدا به طور خودکار نقشه سایت وردپرس را ایجاد و بارگذاری میکند. برای سریع شدن سرعت بارگذاری سایت خود، بهتر است که نگاهی به حجم کلی سایت و یا سرعت سرور بیاندازید، زیرا سرعت سایت در اکثر مواقع به این دو عامل بستگی دارد. قدم پنجم: جدول زمانی بسازید و تا سرعت پیشرفت کار را به مشتری اطلاع دهید.

حالا بیایید این مثال را به سایتمپ ربط دهیم! اما حالا کمی به شکل عملیتر آن را بشناسیم. گوگل از سایت هایی که در حال فریب آن هستند تا خود را در معرض دید همگان قرار دهد متنفر است و سایت هایی را که با استانداردهای گوگل همخوانی نداشته باشند و اصطلاحا از روش سیاه استفاده کنند را جریمه میکند که به آن گوگل پنالتی میگویند، سایت های پنالتی شده برای کاربران نمایش داده نخواهند شد، قبل تر گوگل سایت را پنالتی میکرد اما در آپدیت های بعدی صفحاتی که با کلمه هدف زیاده روی کرده اند را پنالتی میکند. ببینید اگه ما وب سایتی داشته باشیم که حدود 50 مقاله تخصصی و حرفه ای در حوزه کاری خودش داشته باشه، اون سایت میتونه یک سایت اصطلاحا برنده در سئو باشه. اما به طور کلی توصیه می شود در طراحی سایت از یک متا تگ روبات ها (robots meta tag) با ویژگی “noindex, follow” برای جلوگیری از ایندکس شدن صفحه ای از سایت خود توسط موتورهای جستجو استفاده کنید. در این روش سئوکار به جای صبر کردن، سعی میکند به کمک یک سری تکنیک های سئو حرفه ای و البته غیرقانونی، موتورهای جستجو را فریب داده و سریعا به نتایج اول صعود کند.

اصلیترین دلیل ساخت سایت مپ، سئو و بهینه سازی سایت seocentro سایت است. در وهله اول با ساخت سایت مپ، کمی مهر و عطوفت بیشتری از موتورهای جستوجو دریافت میکنیم! همانطور که گفته شد اگر چه زیاد بودن محتوا عامل رتبهبندی نیست؛ اما مطالعات نشان میدهد محتواهای طولانی سیگنالهای کیفیت مانند: جامع بودن متن، دریافت بک لینک و تعاملات اجتماعی بیشتری را داردند. ابتدا سعی کنید سایت را با محتوای با کیفیت سیراب کرده و بعد از چند ماه اقدام به ساخت بک لینک نمایید. چون بههرحال شما گوگل را راهنمایی کردهاید که سایتتان را راحتتر بررسی، و کیفیت آن را ارزیابی کند. استفاده از این تکنیک به راهی جز اسپم شناخته شدن سایتتان و جریمه شدن توسط گوگل ختم نمیشود.

تا اینجا با فلسفه وجود سایت مپ آشنا شدیم. با این اوصاف احتمالاً از اهمیت وجود سایتمپ در سایت آگاه شدهاید، اما خوب از آنجایی که کار از محکمکاری عیب نمیکند، بیایید یکبار دیگر دلیل این اهمیت را بررسی کنیم. این اقدامات مدیریت و کنترل دسترسی خزنده های جستجوگر به سایت را محقق میکند. فایل متنی ربات برای همه نوع سیستم مدیریت محتوا از جمله وردپرس یکی است که میتوانید مراحل بالا را طی کنید. ”canonical” استفاده کنید. در واقع باید برای همه صفحات خود، URL متعارف تعریف کنید. 5. در صورتی که همه موارد را به درستی انجام داده باشید، سایت مپ شما ایندکس خواهد شد و پیغام آن را مشاهده میکنید. افزونههای بسیار زیادی برای ایجاد سایت مپ وجود دارد که با جستجویی ساده در مخزن وردپرس، میتوانید آنها را مشاهده و نصب کنید. در خصوص بارگذاری تصاویر در وب سایت هم مثل محتوای متنی، فاکتورهایی وجود داره که باید به اونها اهمیت داد. اگر وب سایتی دارید که نمایش صفحاتش در نتایج گوگل برایتان اهمیتی ندارد، به سایتمپ هم نیازی ندارید!

پس سعی کنید حتما برای محتوای خود از لینک های داخلی استفاده کنید. هر کدام از خطهای درون یک نقشه سایت، لینک صفحات مختلف سایتتان هستند. ریشه تمامی مشکلات، میتواند موارد زیر باشد که با برطرف کردن آنها، این پیغام خطاها نیز از بین میروند و به سئوی سایتتان لطمهای وارد نمیشود. خودتان را بگذارید جای این موتور جستجو؛ خواندن و بررسی این هزارتا صفحه را چطور ساده میکنید؟ بنابراین باید در طراحی این صفحه نکات مهمی را قرار داد تا کاربر را جذب خود کند. اما این کیفیت مهم و مد نظر ما در سئو چیست و چرا باید وب سایتی از دیگر وب سایتها بالاتر باشد؟ اگر میپرسید چرا بهتر است برای ساخت سایت مپ از پلاگینها و افزونهها کمک بگیریم، جواب این است: پلاگینها به طور خودکار سایت مپ سایت را بهروزرسانی میکنند و دیگر نیاز نیست نگران بهروزرسانی سایتمپ به خاطر به وجود آمدن صفحات جدیدتان در سایتتان باشید. چرا سئو خارجی اهمیت دارد؟ به طور کلی هر سیستم مدیریت محتوا یک یا چند افزونه برای ساخت این نقشههای سایت دارد.

در سال های قبل که من اطلاعی از بهینه کردن سایت نداشتم برای یک صفحه ای که ایجاد میکردم در قسمت برچسب ها چندین کلمه کلیدی مرتبط تعریف میکردم، قافل از اینکه هر کدام از آن برچسب ها یا تگ ها خودشان دارای صفحه دیگری هستندو این موضوع آسیب زیادی به سایت من وارد کرده بود که بعدها متوجه آن شدم. توجه کنید که اگر سایت شما از قبل ایندکس شده است، دیگر نیاز به انجام مراحل زیر نخواهد بود. ممکن است خانههایی که قبلا خالی بوده و الان ساکن دارند را از یاد ببرید و در نهایت کار را نصفهنیمه انجام بدهید.

کدام سایتها به سایت مپ نیاز دارند؟ هر چند که با رشد کسب و کار و قوی شدن وبسایت، شاید نیاز به بودجه و استراتژیهای کمتری برای کسب جایگاه بالاتر باشد. همه کاربران روزانه برای یافتن پاسخ هر سوالی و پیدا کردن اطلاعات در مورد موضوعی و پیدا کردن آدرس و نشانی و مسیری و حتی برای خرید کالاهای مورد نیاز خودشان از گوگل استفاده می کنند و گوگل هم مسلما بهترین نتایج و سایت ها را به نمایش می گذارد و سایت هایی که رتبه بالاتر و بهتری دارند مسلما شانس بیشتری برای جذب مخاطب خواهند داشت و می توانند درآمد خودشان را افزایش دهند. اولین، رایجترین و البته بهترین راهکار برای ساخت نقشه سایت، استفاده از افزونهها است. این نوع نقشه سایت، اطلاعاتی مانند تعداد صفحات سایت و ارزش محتوای سایت شما را به روبات نشان میدهد که این روبات با استفاده از آنها میتواند محتوای سایت شما را ارزشگذاری کند. وظیفه شما هم این است که در هر ماه به تمامی منازل و مغازههای یک منطقه از شهر سر بزنید و شماره کنتورشان را یادداشت کنید. در مثال بالا، وب سایت خودتان را به عنوان یک شهر تصور کنید و سایت مپ را به عنوان نقشه آن شهر.

راه سادهتر برای شناسایی خطاهای موجود در سایت مپ و همچنین مشاهده راهکارهای اصلاح آنها، استفاده از سایتهای خطایاب نقشه سایت است؛ این سایتها، با بررسی نقشه سایت شما، در صورت وجود هر گونه خطا در آن، ارورها را به شما نمایش میدهند. راههای زیادی برای ساخت sitemap وجود دارد که با استفاده از آنها میتوانید هم یک نقشه HTML یا XML داشته باشید. به مجموعهای از کارها و فعالیتهایی که در بیرون از سایت انجام میشود، سئو بیرونی یا خارجی گفته میشود سئو خارجی سبب میشود سایت در نتایج گوگل، رتبه بالاتری داشته باشد. برای رفع ارورهای ریدایرکت، تنها کاری که باید انجام دهید این است که ریدایرکتها را مشخص کرده و یا تعدادی از آنها را حذف کنید. برای رفع ارور مسدود بودن موتور جستجو (تگ noindex) از دسترسی به صفحات سایت، باید بررسی کنید که صفحات مربوطه برای شما مهم هستند یا نیازی به ایندکس در گوگل نیست. اهمیت کسب رتبه برتر در نتایج گوگل، فقط به کسب ترافیک هدفمند خلاصه نمیشود و گرفتن سهم بازار از رقبا و شکار مشتریان احتمالی، اصلیترین نتیجه بهینهسازی سایت برای موتورهای جستجو، مخصوصاً گوگل است. آنها عادت به شکستن راه ورود را ندارند در واقع میتوان گفت برخی تمایلی به برداشتن این قفل های مجازی ندارند که گوگل یکی از آن موتورهای جستجو نیست، آن از تمامی دستورالعمل های مربوط به فایل Robots.txt پیروی میکنند.

قطعاً با داشتن یک نقشۀ راه کارتان سادهتر است! در ادامه برخی از راههای آسان و معمول ساخت یک نقشه سایت را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد. در ادامه به شرح برخی از آنها میپردازیم. برخی از صفحات شما ارورهایی مانند 404، 401، 403 Forbidden و یا 410 را دارا هستند. اگر رباتهای موتورهای جستوجو بخواهند بدون راهنما صفحات سایتتان را بررسی کنند، امکان بروز خطا زیاد میشود؛ اما اگر وب سایت شما یک نقشه سایت یا همان سایت مپ داشته باشد، رباتها میتوانند بدون دردسر و در کوتاهترین زمان ممکن، صفحات مختلف را بررسی کنند. با توجه به اینکه هر ماه محتواهای جدیدی به سایتتان اضافه میشوند، پس باید محتوای سایت مپ هم بهروز شود. و 50 درصد دیگر نیز پس از اینکه با کلمات مورد نظر در صفحه اول گوگل بودید، اخذ میگردد. به این ترتیب گوگل نمیتواند تشخیص دهد که سازنده اصلی این محتوا ما بودهایم. این کلمات کلیدی سئو به شما میگویند که دقیقا چه چیزی را در صفحات وبسایت خود پوشش دهید که با نیازهای مخاطب بالقوه، همخوانی دقیقی داشته باشد. استفاده کنید. با مشاهده ی این تگ در هدر یک صفحه گوگل بطور کلی آن را از نتایج جستجوی خود خارج خواهد کرد.

در قسمت پایین می توانید گزینه های پیشرفته افزونه Google XML Sitemaps یا Advanced options را مشاهده کنید. اگر محتوای شما در DOM قابل مشاهده باشد، احتمالاً محتوای شما توسط گوگل تجزیه می شود. نکته جالب توجه اینجاست که اگر شما یک محتوا را در سایت خود منتشر کرده باشید و مدتی بعد، آن را بروزرسانی کنید، محتوا دوباره بررسی شده و از طریق سایت مپ، به گوگل اطلاع داده میشود. یکی از بهترین افزونههای ساخت سایت مپ، یواست سئو (Yoast Seo) بوده که نقشه سایت بسیاری از سایتهای معروف را ساخته است. کیورد ریسرچ تنها بخشی از مسیری است که باید برای داشتن بهترین و باکیفیتترین محتواهای متنی طی کنید.

اگر چه بسیار از طراحان وب سایتها براساس تجارب شخصی خود برخی از این پارامترها را بیان میکنند، اما تمام فاکتورها و الگوریتمهای تعیین شده موتورهای جستجو و بالاخص گوگل را در بر نمی گیرد. پس میتوان گفت همه سایتهایی که قرار است صفحاتشان در نتایج گوگل و دیگر موتورهای جستوجو دیده شوند، باید سایت مپ داشته باشند. در بسیاری از اوقات اگر محتوایی را از سایت دیگری بدون ذکر منبع و اجازه ناشر اصلی، منتشر کنید، گوگل با الگوریتم های هوشمند خود کپی برداری را شناسایی و سایت مربوطه را جریمه خواهد کرد. همکار خوبم بابک به خوبی این الگوریتم را در مقاله «الگوریتم کبوتر گوگل چیست و چه تاثیری روی رتبه سایت شما دارد؟ سئو یا همان بهینه سازی برای موتورهای جستجو، برای بهبود کیفیت عملکرد سایت ها بر پایه الگوریتم های سرچ انجین ها انجام می شود تا از این راه بازدید کنندگان بیشتری از سایت دیدن کنند. بر خلاف چیزی که احتمالاً خیلی جاها شنیدهاید، موتورهای جستوجو آنقدرها هم هوشمند نیستند که بتوانند از پس هر کاری در سطح وب بربیایند! خیلی کم اتفاق میافتد که رتبهی وبسایت شما پس از بهبود از بین برود. با توجه به مواردی که گفتیم، اگر وبسایت شما نقشه سایت ندارید، بهتر است در اولین فرصت برای ساخت آن تلاش کنید تا با یک تیر، سه نشان بزنید؛ هم سایت خود را ایندکس کنید، هم سئوی سایت را بهبود دهید و هم محتوای سایت خود را ارزشگذاری کنید.

کد سایت یکی از مهمترین مسائل برای بهبود سرعت سایت است. همانطور که گفتیم خرید بک لینک یکی از بهترین روش های افزایش سرعت ایندکس است. اما چطور میتوانیم از سایتهای دیگر لینک های باکیفیت کسب کنیم؟ مثلا بیشتر سایتهای ادارات دولتی چنین حالتی دارند. در صورتی که ایندکس را به درستی انجام داده باشید، بعد از انجام این مراحل قادر خواهید بود که صفحاتی که کمترین امتیاز را دارند و ارورهای سایت را نیز مشاهده کنید. اولین موتور های جستجو در سال 1990 راه اندازی شده بود که معروف ترین آنها Alta Vista ، Infoseek و Yahoo بودند. در برخی موارد سایت هایی که مبتنی بر CMS راه اندازی می شوند فولدر یا فولدرهایی را در robots.txt با دسترسی محدود مشخص می کنند که لازم است توسط مدیر سایت بررسی و در صورت نیاز ویرایش گردد. برخی ابزارها انواع بروکن لینک را به شما نشان میدهند.