راهنمای آسان برای ایجاد نقشه سایت (sitemap)

اولین نفر شما باشید. اولین اقدام در چک لیست سئو تکنیکال، بهینه کردن سرعت سایت است. اولین کاری که باید انجام دهید، نصب و فعالسازی افزونه Google XML Sitemaps است، اگر با نحوه نصب افزونه وردپرس آشنا نیستید آموزش نحوه نصب افزونه در وردپرس را مطالعه کنید. یکی از تفاوت های اصلی بین این دو در نحوه خزیدن گوگل از وب سایت است. این با کار سایتهای پیش از گوگل مانند یاهو که بیشتر پورتال بودند تفاوت زیادی داشت. راه های مختلفی برای ایجاد نقشه سایت وجود دارد که شاید در مجالی دیگر بهش بپردازم ولی به طور خلاصه میتونم بگم که برای یک سایت وردپرسی میتونید از افزونه سئو یوآست Yoast یا رنک مث Rank Math استفاده کنید ، این دو در کنار امکانات و ابزارهایی که در خصوص سئو و بهینه سازی در اختیارتون قرار میدن امکان ساخت نقشه سایت رو هم به کاربر ارائه میدن.

در قسمت Post Priority میتوانید الویت صفحات را انتخاب کنید، به طور پیشفرض روی تعداد نظرات هر پست تنظیم شده است، اما شما میتوانید این الویت را به طور دلخواه تغییر دهید. همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است، فقط روی دکمه XML Sitemap کلیک کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک آدرس معمولی در مرورگر خود وارد کنید . و این به ربات های موتورهای جستجو کمک می کند که وب سایت شما را خزنده کنند و به طور بالقوه شانس شما را برای رتبه بندی در SERP ها افزایش دهند. این سایت نیز در صورت وجود مشکل، در زیر امتیازات مشکلات سایت را ذکر میکند که با رعایت آنها میتوانید سرعت سایت خود را افزایش دهید. فرض کنید که شما دارای یک فروشگاه در زمینه محصولات ورزشی از جمله کفش و کتونی هستید. برای مثال فرض کنید سایت شما 10 پست ، 10 محصول و 5 صفحه جانبی دارد. برای اکثر وب سایت ها و مشاغل، یک فایل نقشه سایت باید کافی باشد، زیرا تعداد کمی از وب سایت ها حاوی بیش از 50000 URL هستند. در این ویدئوی آموزشی مت کاتز صحبت بسیار تازه و نوعی را بیان کرده است که شاید تا به حال بسیاری از افراد و سئو کاران برخلاف نظر این ویدئو عمل می کردند ، موضوع اصلی این ویدئو این است که چرا وبلاگ ها همانند وردپرس سریعتر از دیگر سایت ها ایندکس می شوند و آیا نقشه سایت (SiteMap)در سرعت ایندکس گذاری گوگل تاثیر دارد یا خیر؟

سئوی کلاه سفید اصولیترین شیوه بهینه سازی سایت است از همینرو یک مشاور seo باید به تمامی مباحث و اصول سئو کلاه سفید تسلط داشته باشد. سئوی محلی یک تکنیک بازاریابی است که شامل بهینه سازی آنلاین سایت برای بهتر دیده شدن در نتایج جستجوی محلی است. بهتر است این کار را نکنید، چرا که باعث گمراهی موتورهای جستجوگر میشود و همچنین شما نیازی به دو نقشه سایت XML همزمان روی وردپرس خود ندارید. خوشبختانه، برای ایجاد نقشه سایت نیازی به دانستن هیچ کدی ندارید. به عنوان یک مزیت اضافی، این بستهها نیازی به پرداخت هزینه ابزارهای سئوی پرهزینه که سئو در سئو سایت طلا و جواهر میتواند صدها یا هزاران دلار در ماه داشته باشد، از مشتری نیست. به صورت کلی باید چند نکته را برای کسب جایگاه بهتر در صفحه SERP گوگل (صفحه نتایج گوگل) در نظر بگیرید.

به طور کلی این افزونه پیکربندی مناسبی برای نقشه سایت دارد، اما برای اطمینان بهتر است این تنظیمات را بررسی کنیم. بعد از انجام پیکربندی نقشه XML سایت خود، تغییرات را با کلیک روی دکمه “Update Options” ذخیره کنید. در اینجا از شما خواسته میشود تا قسمت پایانی آدرس نقشه سایت خود را مشخص کنید. این روش برای افرادی است که تمایل ندارند تا نقشه سایت خود را با Yoast SEO ایجاد کنند. داشتن عنوان جذاب باعث میشود گردش کاربر در سایت شما افزایش پیدا کند و این نکته تاثیر بسیاری خوبی در افزایش مدت زمان ماندن کاربر در سایت دارد.

بهتر است به صورت مدیریت شده از آن استفاده کنید. مدتی بود که گفته میشد گوگل قصد دارد این تکنیک را حذف کند و یا آن را تغییر دهد. اگر قصد یادگیری کامل افزونه یواست سئو را دارید میتوانید مقاله آموزش افزونه Yoast Seo را مطالعه کنید. روش دیگر این است که یک افزونه وردپرس شخص ثالث فایل نقشه سایت شما را ایجاد کند. در این پست وبلاگ، ما قصد داریم به طور خلاصه در مورد اینکه نقشه سایت sitemap چیست، چه عملکردهایی را انجام می دهد، چگونه می توانید یک نقشه سایت برای وب سایت خود ایجاد کنید و برخی از جنبه های فنی دیگر داشتن نقشه سایت را مورد بحث قرار می دهیم. سعیکنید بهترین تجربه را برای بازدیدکنندگان سایت خود بهوجودبیاورید و در کنار این تجربه، استانداردهای گوگل را نیز رعایتکنید. عملکردهای مهم زیادی را برای بهبود سئوی وب سایت شما انجام می دهد. این عبارات پیشنهادی، کلمات کلیدی بسیار خوبی برای استفاده در زیر شاخه های محتوا هستند. مثلاً شما قصد دارید دسته بندی وردپرس را در نقشه سایت خود قرار ندهید، که این کار از طریق این قسمت قابل انجام است.

پس از اتمام ایجاد نقشه سایت ، توصیه می شود آن را به ابزار وب مستر گوگل یا سرچ کنسول گوگل Google ارائه دهید تا گوگل Google بتواند با کمک نقشه ، صفحات سایت را پیدا کرد و آنها را پیمایش Crawling کند (خزیدن ) . برای معرفی سایت به این قسمت بهتر است “URL prefix” را انتخاب کنید، چرا که مراحل انجام آن سادهتر است. امروزه بهترین راه برای ایندکس گذاری بهتر چیست؟ نکات نویسندگی سئو در فضای مجازی: گوگل نحوه شناسایی محتوای با کیفیتی بالا را می داند ، از سویی هم ما می دانیم که الگوریتم ها و نحوه رده بندی گوگل به ما در یافتن بهترین شیوه ارائه محتوا و ساخت مطلبی رضایت بخش برای هم موتور هوشمند و هم جستجوگران انسانی کمک می کند . نقشه سایت حتما قبلاً ده ها بار شنیده اید. کاربرانی که با شما برای اولین بار آشنا میشوند، معمولا نام برند شما را در گوگل جستجو میکنند. موتورهای جستجو در یافتن نقشه سایت کاملاً هوشمند عمل میکنند، اگر سایت شما دارای نقشه سایت باشد موتور جستجوگر گوگل و بینگ به سرعت آنرا پیدا میکنند.

بله، نقشه سایت به صورت مستقیم روی سئو شما تاثیری ندارد، اما این فرصت را به شما میدهد تا به رباتهای گوگل بفهمانید که تمایل دارید کدام صفحات شما را در نتایج نمایش دهد و عملیات خزش توسط این ربات ها روی کدام صفحات شما باشد و بهتر است شما از آن استفاده کنید. هدف اصلی سئو کمک به وبسایت ها برای بدست آوردن بازدید و ورودی طبیعی است. سپس اقدام به انتخاب کلمه ی هدف کنید. سپس عملکرد نقشه سایت را «فعال» کنید و به افزونه اجازه دهید جادوی خود را انجام دهد. اطمینان حاصل کنید که این گزینه در حالت «روشن» قرار دارد و سپس تنظیمات تغییر یافته را ذخیره کنید.

SEO درواقع مخفف عبارت Search Engine Optimization یا بهینه سازی موتورهای جستجو می باشد. برای شروع، ابتدا باید به Google Search Console مراجعه کنید، بعد از عضویت سایت خود را به گوگل معرفی کنید. کدی در اختیار شما گذاشته میشود که باید آنرا به سایت خود اضافه کنید. برای جزئیات بیشتر در مورد تمام این قالب های مختلف نقشه سایت، این مقاله توسط گوگل را بخوانید. فقط آدرس وب سایت خود را وارد کنید و اجازه دهید تمام صفحات سایت شما را بخزد. اگر تمایل به حفظ امنیت محتوایی خاص و پنهان کردن آن از دید روباتهای اینترنتی دارید بهتر است از پسورد گذاری صفحات استفاده کنید.

ابتدا باید در نظر داشته باشید که نقشه سایت به هیچعنوان روی سئو سایت شما تاثیر ندارد اما این قسمت به شما اطلاعات مهمی برای بهینه سازی سایت شما در اختیارتان میگذارد تا نحوه ایندکس شدن صفحات سایتتان را توسط گوگل بررسی کنید و نگاه دقیقی به این موتورهای جستجو در رابطه با صفحات خود سایت seocentro ارائه دهید. به طور کلی گوگل صفحات تکراری و حذف شده را از نتایج خود حذف میکنید، همچنین امکان دارد که شما دسترسی به برخی صفحات را توسط فایل Robots.txt مسدود کرده باشید که گوگل کنسول این صفحات را تشخیص میدهد. پارامتر های noindex و nofollow که گفته شد، منظور ما استفاده آن ها در فایل robots.txt است و نه تگ متا ربات که در صفحات قرار می گیرد. مختصر بخواهیم بگوییم، این فایل به خزنده ها می گوید که چه قسمت هایی را اجازه دارند دنبال کنند و چه قسمت هایی را مجاز نیستند و اجازه ندارند که دنبال کنند. از طرف دیگر، افرادی هستند (اسپمرها) که سعی میکنند موتورهای جستجو را گول بزنند و ترافیک طبیعی را به وب سایتهای خودشان بیاورند، بدون اینکه هیچ قانونی را دنبال کنند و در عوض قوانین را میشکنند. استفاده از کلمه کلیدی مناسب بدین معنا است که بررسی کنیم و ببینم مخاطبان ما در اینترنت به دنبال چه چیزهایی هستند و برای رسیدن به هدفشان چه کلماتی را جستجو میکنند.

تعداد این افراد کم است در نتیجه هزینه ای که برای همکاری با شما دریافت میکنند بسیار بالاست. البته من به شخصه بعد از استفاده از اکثر پلاگین هایی که میتونن نقشه سایت رو برای استفاده ربات های جستجوگر ایجاد کنن به این نتیجه رسیدم که پلاگین Google XML Sitemaps قوی ترین و منعطف ترین پلاگینی هست که میتونه به زبان xml نقشه لینک های سایت شما رو ایجاد کنه. چگونه Google بهترین نتیجه را تعیین می کند؟ دستور user-agent: این دستور برای تعیین نوع ربات های خزنده استفاده میشود. کاری که نقشه سایت در واقع انجام می دهد این است که دید محتوای شما را افزایش می دهد و به خزنده های موتورهای جستجو اجازه می دهد به طور کامل به وب سایت شما و تمام محتویات آن و صفحات وب مختلف دسترسی داشته باشند. یکی از موتورهای خزنده Google صفحه را خزیده (درخواست می کند). تمامی روباتهای استاندارد در اینترنت به این قوانین و محدودیتها احترام گذاشته و صفحات شما را بازدید و ایندکس نخواهند کرد ولی روباتهای اسپم توجهی به این فایل نخواهند داشت. این صفحات همانطور که ذکر کردیم برای ربات های گوگل نشانه گذاری شده اند تا بتوانند این تمامی لینک های سایت شما را به درستی ایندکس کنند.

خیر، اگر شما قصد تولید نقشه سایت به صورت دستی را داشته باشید، با اضافه کردن هر محتوا یا ایجاد هر صفحه باید نقشه جدید بسازید و با افزایش تعداد صفحات شما این کار بسیار سخت و زمانبر خواهد بود. در نهایت، این قابلیت دسترسی به موتورهای جستجو اجازه می دهد تا به سرعت تمام صفحات وب سایت شما را پیدا کرده و آنها را در موتورهای جستجو رتبه بندی کنند. نقشه سایت شامل تمام لینک های مرتبط به صفحات و نوشته های سایت است . بر این اساس، لینک های خبری سایت شما در قسمت Google News قرار میگیرد. این کار، به شدت رتبه سایت در موتورهای جستجو را تضعیف میکند. شما از هردو افزونههایی که در این مقاله معرفی کردهایم میتوانید استفاده کنید، اما توصیه ما به شما Yoast SEO است، چرا که به شما کمک میکند به طور اتوماتیک بهترین تنظیمات را برای این قسمت داشته باشید.

در این مورد، می توانیم به رباتها بگوییم که در یکی از آن نسخه ها ( معمولاً نسخه مناسب چاپگر ) نخزند. اکثر تجارت ها خدمات سئو را به صورت کامل را انتخاب می کنند. تمامی ویدیو های قرار گرفته در SEO Hub نیز به صورت زیرنویس دار بوده که از افراد بسیار مشهور همانند brian dean ، neil patel و از این دست منتشر شده است. پس از ثبت نقشه سایتتان در گوگل حدوداً ۲۴ ساعت بایستی صبر کنید تا ایندکس شدن مطالب سایت شما شروع شود و بسته به تعداد لینکهای ثبتشده در سایت مپ سایت شما طی مدتزمانی تمامی مطالب شما در گوگل ایندکس خواهد شد. هنگام افزودن لینک های داخلی، از متن لنگر (انکر تکست) معنی دار استفاده کنید تا خزنده ها بتوانند ادرک خوبی در مورد صفحه لینک داشته باشند. توجه کنید هر چه نسبت تعداد کلیک ها بیشتر باشد در واقع میزان نرخ کلیک بهتر و تاثیرگذارتر میشود.