طراحی داخلی کلینیک دندانپزشکی

حتی می توانیم بجای به کار بردن رنگ سبز از گیاهان مختلف در طراحی خود استفاده کنیم. همیشه رنگ سفید در داروخانه ها اولین گزینه برای استفاده است ؛ ولی در حال حاضر و با توجه به تجربیات متخصصین و روانشناسی رنگ ها می توان از رنگ های آبی و سبز در دکوراسیون داروخانه ها استفاده کرد. امری که در این ایده پردازی مشاهده می شود ترکیب رنگ طوسی با رنگ سبز و آبی است. مشاهده رنگهای مختلف در مطب و تأثیر آنها بر روی حالات فردی پیش از انتخاب رنگ برای فضای داخلی مطـب حتـما به مبحث روانشناسی رنگها توجه داشته باشید. علاوه براین، طراحی محیط داخلی مطـبتان با توجه به شرایط روحی خودتان، در حفظ روحیه شاد شما مؤثر خواهد بود و از خستگی و کسالت کار طولانی در یک محیط بسته میکاهد.

شما میتوانید لابراتوار را خارج از محدوده و در راهروی مطب طراحی کنید یا آن را با یک در از اتاق درمان جدا کنید. فضای اتاق کودکان به دلیل جدا بودن از بخش اصلی درمان برای بزرگسالان میتواند دارای رنگهای شاد و جذاب باشد. از این رو باید توجه ویژهای به این بخش داشت. به عنوان اقدامی دیگر میتوانید هدفونهایی را در اختیار بیمارانتان روی یونیت قرار دهید و در آن موسیقی آرامبخشی را پخش کنید یا اجازه دهید این موسیقی آرام از طریق بلندگوهایی با صدای ملایم در فضای مطبتان پخش شود. طراحان می بایستی در طراحی این گونه مراکز به نکاتی مانند تقسیم بندی فضایی، تهویه مناسب، نور ، رنگ و راحتی مبلمان و بسیاری از موارد دیگر توجه داشته باشند که شرح تمامی آن ها به طور جامع در این مقاله نمی گنجد. این تفاوت میان فضای کار و اتاق استراحت می تواند تاثیر چشم گیری در روحیه پزشکان داشته باشد.

بسیار از مطبها محیط مربوط به بخش درمان خود را رو به محیط و منظرۀ بیرون با به کار بردن شیشههای بزرگ قرار میدهند. به این دلیل که مطب دندانپزشکی محیطی است که افراد در سنین مختلف وارد این بخش میشوند. در این مقاله از وب سایت گروه طراحی و معماری کامیار معروف زاده به بررسی مراحل طراحی مطب دندانپزشکی پرداختیم. در این مقاله از وب سایت گروه طراحی و معماری کامیار معروف زاده به بررسی مراحل طراحی کلینیک پوست و مو و زیبایی پرداختیم. درسته هزینه های کلینیک را بالا میبرد اما این مورد را در نظر بگیرید که چقدر سلامت انسان ها در خطر است. برخی از طراحان برای بهتر جلوه دادن فضای مورد نظر از وسایلی مانند آکواریوم، شومینه، مبلمان راحتی و گل وگیاه استفاده میکنند.

کف سالن انتظار باید به راحتی تمیز شود. نیازهای تمامی افرادی که به مطب ما مراجعه می کنند، رفع گردد. این رنگ ها به کاهش استرس در میان بیماران و همراهان آن ها می پردازد. موسیقی ملایم پخش کنید و به هر شکلی که ممکن است تلاش کنید تا ساعات انتظار برای بیماران و همراهان آن ها کمتر شود و بیماران با استرس کمتری در اتاق مشاوره حضور پیدا کنند. نکته دیگر ایجاد فضاهای انتظار نیمه خصوصی است. رنگ بنفش نیز از دیگر رنگهایی است که برای مطب میتوانید به کار ببرید. همچنین برای اتاق کودک معمولا باید فضایی در نظر گرفته شود که والدین نیز حضور داشته باشند. مبلمان اتاق مشاوره باید از استاندارد های مخصوص برخوردار باشد. علاوه بر این که مبلمان انتخابی برای مطب باید از راحتی خوبی برخوردار باشد، رنگ آن نیز در طراحی داخلی مطب روانشناسی تاثیر شگرفی بر مراجعه کنندگان و بیماران می گذارد.

معماری داخلی مطب پزشکی

پوستر دیواری، یکی از ترفندهای ارزان قیمت اما زیبایی است که در صورتی که درست و به جا انتخاب شود می تواند تاثیر زیادی در بالا بردن کیفیت فضای داخلی داشته دکوراسیون داخلی مطب زیبایی باشد. درواقع می توان گفت هر چقدر که پی وی سی این کفپوش ها بیشتر باشد قیمت آن نیز بیشتر خواهد شد . دکتر سالی آگوستین در مورد طراحی یک مطب می گوید: در طراحی مطب درمانی باید به غریزه های انسان توجه ویژه نمود که بتواند از انسان و قلمرو او به خوبی حفاظت کند. طراحی داخلی اتاق پزشک نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا برای جلب توجه بیمار باید آن را به گونه ای طراحی کرد تا علاوه بر ایجاد یک فضای گرم و راحت نشانگر شخصیت پزشک و القای روحیه به بیمار باشد تا راحت تر به پزشک خود اطمینان کند.

طراحی داخلی مطب پزشکی

همان طور که اشاره شد دیوارهای مطب و کف آن یک فضای بسیار وسیعی می باشند که رنگ آن ها تاثیر بسزایی در کل دکور و طراحی داخلی یک مطب دارد. شامل فضای دکوراتیوی برای یونیت ها و تخت های پزشکی می شود. در این رابطه میتوانید از رنگ های گرم استفاده کنید، به دلیل این که هر فردی وارد مطب میشود، با دیدن این رنگ ها احساس گرما و خوشامدگویی داشته باشد. پیش از آنکه بر روی این پروژه آغاز به کار کنید، بسیار مهم و حیاتی است که درک روشنی از نوع خدمات پزشکی که قرار است ارائه شود، داشته باشید.

طراحی داخلی مطب روانشناسی

برای طراحی داخلی کلینیک دندانپزشکی باید فضایی در نظر داشت تا بیماران و همراه آنها بتوانند به راحتی در انتظار پزشک منتظر بمانند و در این فضا می بایست کانتر منشی وجود داشته باشد. این رنگ نیز می تواند استرس را در افراد کاهش دهد و به همین دلیل در کلینیک های درمانی بسیار مورد استفاده می باشد. در یک کلینیک یا مطب دندانپزشکی فضایی که الزاما باید آنتی باکتریال و قابل شستشو و ضد عفونی کردن باشد فضای اتاق پزشک و یونیت دندانپزشکی می باشد. نارنجی نیز مانند قرمز می تواند واکنش های جدی از افراد داشته باشد. به طور نمونه حساس تغییرو تحول رنگ، وسایل خانه و امثال آن، نصیب های مد حیث تغییر تحول پیدا میکنند و کسی که طراح و دکوراتور می باشد بایستی بعدها و اندازه های محیط و همینطور میزان روشنایی و اندازه و بعد ها مبل و دسته مصالح را در لحاظ داشته باشد تا در کنار زیبایی یک خانه، محیطی امن را نیز هم برای افراد آن خانه فراهم کند و خلاقیت همیشه می تواند باعث تولید یک فضای اختصاصی به فرد و دلنشین شود.

نورپردازی اتاق انتظار و اتاق پزشک باید به گونه ای ملایم و غیر مستقیم باشد. را انجام داده و بعد از دریافت نتیجه ی آن ، آن را به پزشک مربوطه تحویل دهند ، در این صورت پزشک می تواند با دید بازتری به معاینه ی بیمار بپردازد . اصولاً بخش اول در هر مطبی مربوط به بخشی است که بیماران برای معاینه و دیگر کارهای درمانی خود وارد این محیط میشوند. و این دلیل بسیار خوبی است که بسیاری از کلینک های مدرن دنیا، در طراحی داخلی ساختمان های خود از این رنگ آرام بخش استفاده ی فراوان می کنند. در فضای انتظار می توان از خطوط کرو و شکستگی ها در طراحی بهره برد. رنگهایی که در عین زیبا کردن مطب باعث استرس و نگرانی افرادی که در اتاق انتظار یا داخل مطب هستند نشود. اتاق انتظار مربوط به کودکان باید به گونهای باشد که بتوانند کودکان هم سن خود را ببینند و به نوعی سرگرمی برای خود داشته باشند.

دکوراسیون داخلی مطب روانشناسی

به ویژه در این روزها که رقابت بین مطبها و کلینیکهای دندانپزشکی شدید است، بدون شک بیماران مکانی را برای درمان مشکلات دهان و دندان خود برمیگزینند که در آن راحتتر بوده و احساس آرامش بیشتری کنند. با شناخت فضا و ترکیب آن با سبک ایده ال به راحتی می توان هر نوع طراحی را به تصویر کشید که بدون شک به تخصص و مهارت لازم در این راستا نیاز است که بدون شناخت سبک ها، تنالیته رنگی و بسیار موارد دیگر به هدف دلخواهتان نخواهید رسید. بدون شک برای طراحی اتاق انتظار کودک استفاده از رنگهای شاد بسیار اهمیت دارد.

همه میدانیم که اگر در فضایی که زندگی یا کار میکنیم، هماهنگی رعایت شود و دکور زیبایی داشته باشد، قطعاً از نظر ذهنی به آرامش می رسیم بخصوص برای افرادی که برای تمدد اعصاب به مطب روانشناسی پناه می برند بنابراین طراحی مطب روانشناسی بر رفتار افراد تأثیر مثبت خواهد داشت. برای اینکه فضای کمتری نیز اشغال شود می توانیم از درب های کشویی استفاده کنیم. برای اینکه بتوان از رنگ ها بهطور مناسب در دکوراسیون داخلی مطب استفاده کرد، باید کمی با روانشناسی رنگ آشنایی داشت. اینجاست که طراحی معماری داخلی و دکوراسیون داخلی وارد صحنه میشود و نیاز به آن بیش از پیش احساس میشود ، در طراحی معماری داخلی و دکوراسیون داخلی بیمارستان ، مطبهای عمومی و دندانپزشکی یا هر مرکز درمانی دیگری نکاتی کلیدی است که طراح معمار بایستی آنها را رعایت کند، ۱- استفاده صحیح رنگ در چنین مکانهایی ۲- طراحی پلان صحیح به نسبت نوع کاربری فضا ۳- پرهیز از خطوط و فرمهای تیز و شکسته ۴- قرارگیری مبلمان و آبجکتهای متناسب با نوع معماری داخلی و دکوراسیون داخلی آن فضا و البته نکات دیگری هستند که عنوان کردنشان در این متن نمیگنجد.

دکوراسیون داخلی مطب دندانپزشکی

در واقع نورپردازی اتاق پزشک بهتر است به گونه ای باشد که روشنایی لازم جهت معاینه بیمار فراهم گردد. به دلیل شرایط خاص معاینه در این اتاق، اختصاص فضایی به عنوان رختکن الزامی می باشد. بنابراین پوشش رویی دیوارها و متریال استفاده شده و حتی نحوه ی نصب آن نیز حائز اهمیت می باشد. استفاده از طرح ها و رنگ های فانتزی و شلوغ به هیچ عنوان توصیه نمی شود. در واقع ، این یکی از سریعترین بخشهای اقتصاد است که هیچ نشانه ای از کندی آن وجود ندارد. هرچه دکوراسیون مطب گرم، صمیمی تر باشد، نه تنها به آرامش مراجعه کنندگان تاثیر مثبت تری دارد، بلکه به عنوان نشانه ای از احترام به آنان میباشد.

دکوراسیون مطب پزشک عمومی در ابتدای مقاله به طراحی صحیح مطب پزشکی اشاره کردیم. در فضای این مراکز، از آثار هنری استفاده شده بود و چیدمان داخلی این مطب ها به صورت منظم و مرتب انجام شده بود که از طریق همین طراحی ها مراجعه کنندگان می توانستند به نحوه و کیفیت کار پزشک و یا درمان گر آن مرکز پی ببرند. انتخاب رنگ از مهمترین انتخاب ها در طراحی دکوراسیون داخلی مطلب روانشناسی می باشد زیرا رنگ تأثیر مستقیم بر روی روحیه افراد می گذارد رنگ ها باید به گونه ای انتخاب شوند که استرس را از بیماری دور کرده و محیطی آرام بخش به وجود آورند. پورتال آسمونی در این بخش اصول دکوراسیون داخلی مطب دندان پزشکی را برای شما عزیزان تهیه کرده است که در ادامه می خوانید. بازی رنگ و نور در مطب می تواند تاثیر چشمگیری داشته باشد. به طور کلی تمامی تجهیزاتی که قرار است در کلینیک دندانپزشکی قرار گیرد و یا نصب گردد در طراحی داخلی آن تاثیر گذار است.

همچنین در بعضی از این مطب های زیبایی برای خدمت لاغری از ال پی جی و سرما درمانی و کویتیشن استفاده می کنند. یکی دیگر از جنبه های دارای در نوسازی ساختمان یا این که ساختن یک سازه طراحی داخلی آن می باشد. هم مراجعه کننده فضای آرامش بخشی را تجربه کند و پزشکان دیگر مزاحمتی برای همکار خود از این طریق نداشته باشند. اخیراً استفاده از طراحی پلان باز در مطبها باعث شده است تا فضای این محیط را مطلوب وزیبا شنان دهد. علاوهبر نور طبیعی لازم است از تلفیق نورهای سفید و زرد با استفاده از لامپهای مخصوص مطب استفاده نمایید.

اما این پایان کار روانشناسان بالینی نیست. پس نیاز به در نظر گرفتن فضای بزرگی نیست. علاوه بر خدماتی که مطب شما به بیماران ارائه میدهد، باید طراحی مناسبی را هم برای آن در نظر بگیرید. به همین دلیل داشتن اطلاعاتی درباره دکوراسیون داخلی بسیار مفید است. زرد، نقره ای و طلایی، بنفش، سبز و آبی از دیگر رنگ هایی هستند که برای پالت رنگی طراحی داخلی کلینیک پوست و مو می توانیم از آنها استفاده کنیم. این پروژه از نکات کم نظیری مانند باغچه عمودی و سقف موجدار بهره می برد. اگر اتاق مطب شما در طبقه همکف و مجاور حیاط است میتوانید از شیشههای قوی استفاده کنید و در باغچه روبهروی این پنجرههای قدی، انواع و اقسام گیاهان سبز و گلها را بکارید. فضایی برای انتظار مراجعه کنندگان، کانتر منشی و اتاق پزشک.

قیمت طراحی داخلی مطب

خاصیت مهم این رنگ کاهش اضطراب و استرس می باشد. تحقیقات مختلف نشان دادهاند آب و حرکت آرام ماهیها در آن میتواند در کاهش اضطراب و نگرانی بیماران مؤثر باشد. اصولاً رنگ سبز بیشتر منبع آرامش است و بعد از رنگ آبی میتواند رنگ پرطرفداری باشد. زمانی که کلینیک شما زیبایی و طرح خاصی داشته باشد، قطعاً کارکنان شما هم آرامش بیشتری داشته و این آرامش را به بیماران هم انتقال خواهند داد. تلاش کنید برای کنترل عفونت، امکانات شستشوی روپوشها را در همان محیط فراهم کنید تا کارکنان مجبور نباشند لباسها را همراه خود برای شستشو به خانه یا خارج از محیط درمانی منتقل کنند. بهترین رنگ برای مطب دندانپزشکی رنگ روشن و سفید است اما میتوانید برای اینکه فضا از سادگی خارج شود از لکههای رنگی که در فضاها تکرار شوند استفاده کنید تا فضا شیک و جذاب شوند.