مرکز بتن مزایا و معایب قالب پلاستیکی بتن

انتخاب قالب بتن مناسب بتن ریزی، اهمیت بالایی در پروژه های عمرانی دارد ، از این رو در این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم که چه اهدافی در انتخاب نوع قالب باید مورد توجه قرار گیرد. فرآیند سرهم کردن و آماده‌سازی قالب بتن، با عنوان «قالب‌بندی» شناخته می‌شود. در ساخت قالب بتن موادی مانند الوار چوبی، تخته لایه، فلزات، سرامیک یا فیبرهای پلیمری تقویت‌شده مورد استفاده قرار می‌گیرند. به ساخت قالب با استفاده از مواد چوبی، اصطلاحا «تخته قالب بندی» می‌گویند. تخته قالب‌بندی، متداول‌ترین نوع قالب‌بندی است که در محل اجرای پروژه و با استفاده از الوار چوبی یا تخته لایه انجام می‌شود. قالب بتن که امروزه یکی از اعضای جدا نشدنی در ساخت، سازه های بتنی محسوب می‌شود، برای ثابت نگه داشتن بتن تازه تا زمانی که بتن گیرش لازم را پیدا کند.

«قالب سازه‌ای برجا» (Stay-In-Place Structural Formwork)، مجموعه‌ای از قالب‌ها (معمولا از جنس فیبرهای پلیمری تقویت شده) است که در محل اجرای پروژه ساخته می‌شود. این قالب‌ها شبیه به لوله‌های توخالی هستند و معمولا برای ساخت ستون و اسکله مورد استفاده قرار می‌گیرند. استفاده از قالب پارچه‌ای به عنوان یک تکنولوژی جدید در صنعت ساخت و ساز به حساب می‌آید. همین ویژگی، محبوبیت قابل‌های پارچه‌ای را برای ساخت سازه‌هایی با معماری منحصر به فرد را افزایش داده است. استفاده از چارچوب فولادی سنتی برای ساخت دیوار بتنیقالب فولادی هیچ رطوبتی را از بتن ریخته شده به خود جذب نمی‌کند.

به طورکلی استفاده از این نوع از قالب ها ازجمله رایج ترین ابزار در فرایند بتن ریزی و ساخت وساز می باشد. در همین راستا نیز در این بخش به معرفی و بررسی ویژگی های قالب های فلزی بتنی می پردازیم. از طرفی یکی از بزرگ ترین برتری قالب فلزی بتن، مقاومت بسیار بالای آن در مقابل فشارهای ناشی از انبوه بتن می باشد. لازم به ذکر است که در سال های اخیر شاهد تولید چشمگیری از قالب بتن از جنس های پلاستیک، فایبرگلاس و رزین بوده ایم اما در هزینه و مقاومت این مصالح در برابر نقش چوب و فلز کمی جای تردید وجود دارد.

  • قالب بتن تقریبا همیشه در محیط باز ساخته می‌شود و مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • زمانی که از انواع قالب‌های دیگر بتن برای ساخت و ساز استفاده میشود، از اولین کارهایی که انجام شده، روغن کاری قالب بتن برای نچسبیدن بتن تازه به قالب است.
  • اگرچه، به دلیل وزن پایین قالب مدولار، امکان افتادن آن بر اثر عواملی مانند وزش باد شدید در هنگام برپا کردن قالب وجود خواهد داشت.
  • این قالب‌ها سطح کاملا صاف، محکم و غیر متخلخلی دارند و برای اجرای بتن اکسپوز انتخاب بسیار مناسبی هستند.
  • در قالب بندی تیرها ابتدا باید عملیات داربست بندی در زیر تیرها انجام شود.
  • به علت نحوه ساخت آن، می توان آن را به راحتی از کارخانه به محلی که قرار است مورد استفاده قرار گیرد منتقل کرد.

سازمان‌های پیشرو و هدفمند با آموزش‌های سازمانی فرادرس، فرصت رشد و ارتقای مهارت را برای کارکنان خود فراهم ساخته‌اند. امکان باز کردن راحت اتصالات و بازیابی حداکثری پیچ، مهره و تجهیزات دیگر وجود داشته باشد.

اگر از قالب های بی کیفیت استفاده کنیم چه اتفاقی می افتد ؟

مرکز بتن مزایا و معایب قالب پلاستیکی بتن

جوش با کیفیت و استفاده از قلم جوش های درجه یک یکی دیگر از مواردی است که ممکن است بدون اینکه بدانید باعث کاهش کیفیت قالب شما شود. باز شدن درز قالب ها در زمان بتن ریزی به خصوص در بتن ریزی های سنگین از دردسر هایی است که اگر در انتخاب مجموعه تولیدی قالب خود دقت نکنید دچارش می شوید. از جمله ویژگی ‌های مهم قالب بتن فلزی می‌توان به مواردی اشاره کرد از جمله مقاومت بالای آنها در برابر فشار و استحکام خوبی که دارند. • طراحی قالب باید به نحوی انجام شود که در چهارچوب خواسته های معماری و سازه ای بتوان به تعداد دفعات هر چه بیشتر مصرف کرد و تطبیق و تنظیم آن برای کارهای بعدی تکراری سهل و راحت باشد. همچنین تعادل موارد فوق باید طوری باشد که قبل از شروع قالب بندی امکان محاسبه مخارج آن مقدور بوده و ازنظر اقتصادی به صرفه و توجیه پذیر باشد.

عایق کاری قالب های فلزی بتن در هوای سرد و گرم یکی از کارهای مهمی است که پیش از استفاده از آن ها باید انجام داد. زیرا حرارت و برودت به سرعت از طریق جدار نازک این نوع قالب انتقال می یابد. در این مقاله قصد داریم که معایب قالب بتنی را بررسی کنیم ولی پیش از آن با انواع قالب بتنی آشنا می شویم. برای ساختن یک سازه بتن مسلح، باید ابتدا بتن تازه در قالب بتن که از جنس فلز، چوب، پلاستیک یا سایر موارد می باشد، ریخته شود. بتن تازه بعد از پر شدن حجم قالب ها به صورت کامل و گیرش بتن به شکل لازم درمی‌آید. یکی از مهمترین مراحل ساخت در سازه ‌های بتنی، نحوه قالب ‌بندی می باشد.

کنترل این ضریب خطر با همکاری و همفکری بین پیمانکار و طراح در قالب قراردادهای طرح و اجرا، تأثیر مثبت دراز مدتی در هزینه های قالب بندی از نقطه نظر تدارکات دارد. این همکاری و همفکری برای کنترل ضریب خطر بدون انتخاب قالب بتن مناسب میسر نیست. نصب قالب مدولار بتن (این قالب مدولار از ترکیب آلومینیوم برای چارچوب بیرونی و تخته لایه برای جداره داخلی ساخته شده است.)از ویژگی‌های دیگر این قالب‌ها می‌توان به وزن سبک آن‌ها نسبت به سیستم‌های سنتی اشاره کرد. اگرچه، به دلیل وزن پایین قالب مدولار، امکان افتادن آن بر اثر عواملی مانند وزش باد شدید در هنگام برپا کردن قالب وجود خواهد داشت. البته با محکم کردن تدریجی در هنگام برپا کردن قالب (مطابق با دستورالعمل‌های شرکت تولیدکننده) و قرار دادن پشتبندها، این مشکل برطرف قالب بتن سپنتا می‌شود.

قالب بندی ستون بتنی به چه صورت انجام می‌شود؟