گوگل ادز چیست؟

واقعیت این است که بیشتر افرادی که از طریق گوگل ادز وارد سایت شما می شوند، کاربران موبایل هستند. شبکه نمایشی گوگل (Google Display Network یا GDN) یک شبکه بسیار بزرگ از وب سایت هایی می باشد که به گوگل این اجازه را داده اند تا تبلیغات بنری تبلیغ کننده ها را در وب سایتشان به نمایش بگذارد، که این شبکه شامل بیش از ۹۰ درصد کاربران اینترنت می باشد. در ادامه کلمات کلیدی و وب سایت و یا شبکه اجتماعی خودتان را به آن معرفی میکنید و زمانی که کاربران کلمه کلیدی مورد نظر شما را در گوگل جست و جو کنند، تبلیغ شما را مشاهده خواهند نمود.

در مقابل، کسانی کیفیت تبلیغ بالاتری دارند، با هزینه کلیک کمتر در رتبه های بالاتر نمایش میگیرند. در اینصورت، شما با یک ویپیان به اکانت خود مراجعه کرده و اطلاعات کامل سایت و کمپین را مشاهده میکنید. برای مثال ممکن است همه فکر کنیم که طراحی سایت بهترین کلمه کلیدی است، اما کلمات کناری و همسایه آن چه؟ امروزه با توجه به تبدیل محیط رقابتی به محیط فرا رقابتی، نقش تبلیغات بیش از قبل پر رنگ شده و میزان اثرگذاری آن اهمیت زیادی پیدا کرده است. این موضوع تا حد بسیار زیادی میتواند تأثیرگذاری تبلیغات شما را بیشتر کند. تبلیغات در گوگل به همین آسانی نیست برای آنکه بتوانید جایگاه و ترافیک خوبی کسب کنید باید مزایده زیادی بر روی عبارات داشته باشید. در ایران به دلیل تحریم ها و نداشتن کارت های بین المللی، شرکت هایی همانند آژانس دیجیتال مارکتینگ راتین، با ارائه اکانت های گوگل ادز امکان تبلیغات در گوگل را برای کسب و کارهای مختلف فراهم می کنند.

با توجه به اینکه نوسانات قیمت دلار در ایران زیاد است، بهتر است همیشه قبل از اینکه دکمه خرید اکانت ادورز را کلیک کنید؛ ابتدا به سایتهایی که بهصورت آنلاین قیمت روز ارز را ارائه میدهند، مراجعه کنید و سپس پلنهای تبلیغ در گوگل را بار دیگر از نظر بگذرانید. جی ادوردز پایین ترین قیمت و بهترین کیفیت در ارائه خدمات خود را تضمین می نماید و با ارائه هدیه اولین شارژ و امکان مدیرت اکانت توسط کارشناسان متخصص به تجربه بهتر کاربران خود در گوگل ادوردز کمک می نماید. گوگل ادز به شدت تبلیغ کننده هایی که کیفیت تبلیغ پایین دارند را با هزینه های زیاد به ازای هر کلیک مجازات می کند. با توجه به اینکه هر کسب و کاری میخواهد در فضای آنلاین به موفقیت برسد، باید در این بخش فعالیت مفیدی داشته باشد. برای شروع یک کسب و کار در فضای مجازی و دیده شدن در کنار رقبا ثبت تبلیغ در گوگل یک ایده خوب و کاربردی محسوب می شود.

سیستم قیمت گذاری گوگل ادز چگونه کار میکند؟

ما استراتژیهای مناقصه را در زیر مورد بررسی قرار میدهیم. البته در مقاله «انواع متن تبلیغ در گوگل ادز را بشناسیم»، تمامی حالتهای متن تبلیغ در شبکه جستجوی گوگل را به طور کامل مورد بررسی قرار دادهایم. گوگل ادز در شبکه نمایش می­تواند در قالب متن، تصویر، ویدئو یا رسانه غنی باشد و به طور متفاوتی هدف قرار گیرد که شامل بازاریابی مجدد و تبلیغات بنری است. فاکتور های زیادی می توانند بر روی هزینه های گوگل ادز کسب و کار شما تاثیر بگذارند. البته طبق تجربه ای که در این زمینه داشتم، گوگل ادز در صورتی که از کلمات نامرتبط و متون تبلیغ بد در آن استفاده نشود، برای اکثر کسب و کار ها خیلی تاثیر گذار است. مثلا اگر شما از تطابق منفی در کلمه کلیدی «ارزان» استفاده کرده باشید و همچنین کلمه کلیدی «فرز میلواکی» هم جزو کلمات کلیدی شما باشد در صورتی که کاربر عبارت «فرز میلواکی ارزان» را جستجو کند تبلیغ شما به نمایش در نخواهد آمد.

به محض جست جو توسط کاربر، گوگل کلمات کلیدی مرتبط در کمپین تبلیغاتی شرکتهای مختلف را تشخیص میدهد و وارد مزایده میکند. در واقع، تنظیمات تعیین موقعیت و زبان، در بهینهسازی تبلیغ شما اثر میگذارد و تبلیغتان را تنها برای افرادی که هدف شما هستند، نمایش میدهد. گزارشات نشان میدهد که تأثیر تبلیغات سنتی به دلیل عدم توانایی تبلیغ کننده در هدف گیری کاربران مناسب، بسیار کم شده است. جستجوی کلمات (Keyword Research) پروسه ای می باشد که با استفاده از ابزارهایی همچون Keyword Planner ، شما می توانید کلماتی که ورودی مرتبط و نتیجه گیری دارند را پیدا کنید و با استفاده از آنها باعث افزایش تماس و فروش خود شوید.

سایت اصلی گوگل ادز و بر اساس شیوه هدف گذاری که انجام می شود، CTR (نسبت کلیک به نمایش) می تواند بالا و هزینه به ازای هر عمل انجام شده (CPA) کم شود. CPE یا هزینه به ازای هر نرخ تعامل (Engagement)، مبلغی است که هنگامی پرداخت میکنید که کاربر اقدامی از قبل تعیینشده را انجام دهد. قبل از هر چیزی توصیه میکنیم لیوان قهوه یا چای خود را پر کرده تا مطالب را به خوبی و با تسلط کامل درک کنید. اولین قدم برای استفاده از Google Adsense درک نحوه عملکرد و گزینه های موجود است. برای درک بهتر Landing Page ها و دلیل این که چرا یکی از معیار های گوگل ادز می باشد به مثال زیر توجه کنید.

درامد از گوگل ادز

تعیین مناسبترین کلمات کلیدی و ایجاد گروههای تبلیغاتی مرتبط، تبلیغات و لندینگ پیجها بر اساس آن کلمات کلیدی برای موفقیت در گوگل ادز بسیار مهم است. عده ای گوگل ادوردز را زیر مجوعه تبلیغات کلیکی می دانند و آن را تبلیغات کلیکی گوگل می نامند، که غلط هم نیست. شما هم یک امداد خودرو حرفه ای هستید. شما به عنوان صاحب یک حرفه یا کسب و کار با فهمیدن و تحقیق کلمات کلیدی که مشتریان هنگام جستجوی محصولات مشابه شما از آن استفاده می کنند، می توانید خود را در نتایج جستجوی گوگل در صفحات اول قرار داده و با این کار مشتریان بالقوه ای که به دنبال محصولات مشابه هستند را به سایت خود جلب کنید و فرصت معرفی خود را به آنها داشته باشید.

هزینه تبلیغات در گوگل ادز

توجه کنید که در مرحله اولیه شما برای استفاده از خدمات تبلیغ در گوگل به بودجههای متفاوتی نیاز دارید. چرا که نتایج اولیه در گوگل حجم عظیمی از کلیک ها را به خود اختصاص می دهند و ترافیک سرشاری را روانه سایت هدف می کنند. پس همانطور که مشاهده می کنید این روش تبلیغات اینترنتی، مناسب ترین روش تبلیغاتی شناخته می شود زیرا لینک تبلیغاتی وب سایت شما هنگام تبلیغ گوگل فقط در معرض دید مشتری هدفی که مد نظر شما می باشد قرار خواهد گرفت که با این روش می توان از ایجاد هزینه های اضافی تبلیغاتی جلوگیری نمود. «امتیاز کیفی تخمینی از کیفیت تبلیغات ، کلید واژه ها و صفحات فرود وب سایت شما است.

تبلیغات گوگل ادز چیست

اما برای جلوگیری از باز شدن پاپ آپ چه باید کرد؟ در مطالب بعدی در مورد این فاکتور ها صبحت خواهم کرد. نسبت کلیک به نمایش یک تبلیغ (CTR) یکی از عوامل تعیین کننده برای کلیدواژه ها و متون تبلیغ در گوگل ادز است که در پایدار بودن نمایش تبلیغ شما نسبت به سایر رقبا مؤثر است. سیستم قیمت گذاری گوگل ادز چگونه کار میکند؟ زمانیکه یک جستجو در گوگل انجام می شود، این درخواست توسط گوگل پردازش و سپس سیستم مناقصه آن فعال و بر اساس امتیاز تبلیغ و قیمت هر کلیک تبلیغ را به جستجو کننده نمایش می دهد. این سیستم هر ماه میلیاردها بار فعال می شود. پس هر چقدر استفاده از گوگل ادز آسان به نظر برسد، با نداشتن دانش و تجربه کافی نمی توان در این سیستم پیشرفت کرد و بهتر است که اینکار به افراد متخصص سپرده شود که در کنار صرفه جویی در هزینه، از این تبلیغات سود کرد.

سپس به سراغ Notification بروید و اسلایدر مربوط به گزینه (Blocked) Recommended را غیر فعال کنید تا به این ترتیب نوتیفیکیشنها نیز در کروم غیر فعال ثبت نام در گوگل ادز شود. شاید برای شما جالب باشد بدانید که هزینه تبلیغ در گوگل نیز به صورت مزایدهای میباشد. این دو مورد تبلیغ در موتور جستجو، تبلیغ ویدئو و افزایش نصب اپلیکیشن میباشد. هزینه ای که در شبکه نمایشی گوگل به ازای هر کلیک داده می شود به مراتب کمتر از هزینه ای است که به ازای هر کلیک در شبکه جستجویی گوگل داده می شود. پس از آنکه ارزش هر تبدیل (conversion value) را تعیین کردید، گوگل قیمت کلمات شما را به گونهای تنظیم میکند تا علاوه بر رسیدن به بیشترین تعداد مشتری نهایی (conversion)، به بیشترین حاشیه سود هم دست پیدا کنید. اگر هزینه پیشنهادی شما برای تمام کلیکها یکی باشد، هزینه کلیک بر روی تبلیغات شما در هر بار نمایش با توجه به جایگاه نمایش و هزینه پیشنهادی رقبایتان، متفاوت خواهد بود.

سایت گوگل ادز

آمارها نشان میدهند بهطور متوسط در هر ثانیه 2.3 میلیون جستجو در گوگل انجام میشود. امتیاز کیفیت بین 1 تا 10 تعیین میشود. Actual CPC بر اساس تقسیم هزینه ای که رقبای زیری میدهند بر روی امتیاز کیفیت تبلیغ بعلاوه 0.01 دلار محاسبه می شود. گوگل چگونه Actual CPC را محاسبه می کند؟ این سیستم تبلیغات را به مشتریانی که به دنبال چیزهای مشابهی هستند، نمایش می دهد و با کمترین هزینه ی ممکن تبلیغ دهنده ها را به مشتریان بالقوه وصل می کند و در قبال این کار میلیاردها دلار در ماه بدست می آورد. فایده این کار برای تبلیغکنندگان این است که آنها میتوانند مطالب خود را برای مخاطبهایی که با زمینه فعالیت آنها در ارتباط هستند، نمایش دهند. این هزینه بر اساس صنعت و کلماتی که در آنها استفاده می شود، متفاوت می باشد و میتواند از یک مقدار خیلی کم حدود ۰.۱ دلار شروع و تا ۱۰ دلار نیز برسد.

جایگاه واقعی تبلیغ شما با شاخصی به نام رتبه آگهی (Ad rank) تعیین میشود که خود از مجموعه عوامل نظیر قیمت پیشنهادی شما برای هر کلیک، امتیاز کیفیت (quality score) آگهی، کیفیت صفحه فرود و … هزینه ها بر اساس بیشترین قیمت، کیفیت تبلیغ و رقابت کلمات شما تعیین می شوند. Actual CPC مقدار هزینه ای است که هر تبلیغ کننده به ازای هر کلیکی که جستجو کننده بر روی تبلیغ وی می کند، پرداخت می کند. در داخل هر Add group شما میتوانید چندین متن تبلیغاتی بسازید که به صورت A/B تست توسط گوگل به نمایش درآیند و شما بتوانید بهترین تبلیغ که بیشترین میزان تبدیل را داشته است انتخاب نمایید. می توانید اندازه آگهی، رنگ متن و رنگ پس زمینه را در تبلیغات لینکی سفارشی نمایید. برای داشتن گواهینامه معتبر گوگل ادز، مشتریان باید از امتحان Google Fundamentals Google Ads و یکی دیگر از امتحانات پیشرفته ادز مانند جستجوی تبلیغات، تبلیغات نمایش، تبلیغات ویدیویی، تبلیغات خرید، گوگل آنالیتیکس و تبلیغات موبایل عبور کنند و داشتن این مدرک نشان دهنده این است که شما یا شرکتتان در زمینه تبلیغات دارای تخصص زیادی هستید.

با استفاده از تبلیغات پویا و پربازده، باعث می شوند کاربران به طور مستقیم به سایت شما مراجعه نموده و از محصولات و خدمات شما دیدن کنند. با کلمات کلیدی و هدفگیری صحیح، شما میتوانید در مقابل میلیونها مخاطب که به دنبال محصولاتی همانند محصولات شما هستند، قرار بگیرید. برای کاربرانی که آماده خرید هستند، تبلیغات پولی در گوگل ۶۵ درصد از کلیکها را دریافت میکنند. CPC یا همان هزینه به ازای هر کلیک، به مقدار پولی که هر زمان کسی بر روی تبلیغ شما کلیک کند، پرداخت می کنید، گفته می شود. به عنوان یک نکته مهم همانطور که بیان شد تنها به ازای ورود هر مشتری هزینه از حساب کسر خواهد شد که این هزینه بستگی به رقبا و جایگاه دارد. با راه اندازی یک حساب ادوردز ، شما می توانید کلمات کلیدی پیشنهاد بدهید، که با توجه به میزان محبوبیت و ارتباطشان به ازای هر کلیک هزینه متفاوتی دارند.

چگونه وارد سیستم مناقصه گوگل می شوید؟ سیستم تبلیغات گوگل که با نام Google Ads بین کاربران شناخته میشود و در گذشته نه چندان دور Google Adwords نام داشت، یکی از روش های مارکتینگ دیجیتال کسب و کارها و بازاریابی آنلاین آنها بدون صرف زمان و سرمایه گذاری بلند مدت میباشد. اولین مرحله راه اندازی کمپین تبلیغاتی شما میباشد! گوگل ادوردز ابزار مناسبی برای افزایش مشتری و فروش میباشد. به عبارت دیگر کیفیت تبلیغ باعث صرفه جویی در هزینه و افزایش رتبه تبلیغ شما می شود. گوگل به تبلیغ کننده هایی که کمپین های تبلیغاتی با ادگروپ های ساختار یافته می سازند، اهمیت می دهد و این مهم است که همه ی کلمات را در یک ادگروپ قرار ندهید، زیرا با انجام اینکار باعث کاهش کیفیت تبلیغ و افزایش هزینه های تبلیغ می شوید. هزینه به ازای هر کلیک شما بر اساس رقابت کلمه ی کلیدی شما، بیشترین قیمتی که می گذارید و کیفیت تبلیغ شما تغیین می شود.

نحوه کار با گوگل ادز

استفاده از گوگل ادز ( استفاده از گوگل ادوردز پیشین) احتمالا سودمندترین تصمیم برای کسب وکار شما است. بازاریابی آنلاین یا بهتر بگوییم بازاریابی اینترنتی را می توان بهترین طریقه تبلیغ در گوگل برای کسب و کارها ایرانی دانست. اگر به طور دقیق تر بخواهیم بگوییم کوالیتی اسکور عددی است که کیفیت شما را بررسی میکند، این عدد ترکیبی از نرخ کلیک مورد انتظار یا Expected CTR ، مرتبط بودن تبلیغ یا Ad Relavance و تجربه کاربران در صفحه شما یا LandingPage Experince دارد. اما کیفیت چگونه در رتبه تاثیر می گذارد؟ گزینۀ دیگری که در گوگل وجود دارد، سن و جنسیت مخاطبان است. تنها استثنایی که از این قانون پیروی نمی کند، زمانی است که شما تنها تبلیغ دهنده باشید یا اینکه کمترین قیمت را مناقصه گوگل تعیین کرده باشد.