آموزش سئو – بهینه سازی سایت – بهبود رتبه گوگل

گوگل با توجه به تعداد و کیفیت لینک هایی مانند این مورد، اعتبار یک سایت را مشخص می کند. اگر میخواهید لینک مربوط به این پست از نقشه سایت حذف شود، کافیست این شناسه را در باکس مربوط به Exclude Posts در تنظیمات عمومی ماژول Sitemap درج کنید. در قسمت بالا، میتوانید برخی از نقشهای کاربری را با تیک زدن عنوان مربوط به آن، از نقشه سایت حذف کنید. در قسمت پایین، میتوانید شناسهٔ برخی از کاربران را وارد کنید. نحوهٔ پیدا کردن شناسهٔ هر یک از دستهبندیها نیز در بخشهای بعدی توضیح داده خواهد شد. Core Web Vitals نیز از جمله موارد فنی محسوب می شود که در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت. که در ادامه مطلب بهطور کامل توضیح خواهیم داد. بنابراین، پس از انتخاب عکس مناسب حتما نام آن را تغییر دهید و از کلمات کلیدی اصلی و فرعی که برای مطلب خود در نظر گرفتهاید، برای نام جایگزین استفاده نمایید.

این مورد، در مرحلهٔ تنظیمات سریع افزونه Rank Math نیز مورد اشاره قرار گرفت. در تنظیمات اولیه Rank Math، شما میتوانید انواع پستهای مورد نظرتان برای ساخت نقشه سایت را تعیین کنید. در هنگام اجرای تنظیمات سریع Rank Math، گزینههای کلی و عمومی برای ساخت نقشه سایت در اختیار کاربران قرار میگیرد. اولین زبانه از تنظیمات پیشرفته افزونه Rank Math برای ساخت نقشه سایت، به تنظیمات عمومی مربوط میشود. در این مطلب، به آموزش کامل ساخت نقشه سایت با کمک افزونه Rank Math پرداخته و به نکات تکمیلی و مهم در این زمینه اشاره خواهیم کرد. در طول آموزش تنظیمات پیشرفته برای ساخت نقشه سایت با Rank Math، به این نکته اشاره شد که میتوانید برخی از پستها، آرشیو دستهبندیها و نقشهای کاربری را از نقشه سایت حذف کنید. نکته خیلی خوب GTmetrix این هست که به ما راه کارهایی میده تا بتونیم ایرادات رو برطرف کنیم. اولین موردی که در ابتدا باید به آن توجه کنیم این موضوع می باشد که بهتر است محتوای موجود با استفاده از کلمه کلیدی آغاز گردد.لازم است پیش از آنکه بخواهیم به تولید محتوا بپردازیم به فکر جستجوی کلمات کلیدی سایت خود بوده و سعی کنیم نحوه یافتن بهترین کلمات کلیدی را بیاموزیم.

به این منظور که برای موتورهای جستجو و کاربران مفید باشند. این بحث درواقع نوعی تکنیک سئو برای پنهان کردن آدرس صفحات از دید کاربران و یا موتورهای جستجو است. ” بپردازیم تا کمی بحث سئو سایت برای ما بهتر جا بیافتد. به طور کلی، اگر میپرسید آیا بهینهسازی بودجه خزش برای وبسایت شما مهم است، پاسخ واضح است که بله. اما آنچه واقعاً مهم است این است که همسویی بین ساختار سایت ، بهینه سازی پشت صحنه مانند عنوان صفحه و توضیحات متا و خود محتوا وجود داشته باشد. سایت مپهایی که با فرمت XML ساخته میشوند این قابلیت را دارند که زمانی که ما صفحه جدیدی در سایتمان بوجود میآوریم، به صورت خودکار در سایتمپ هم به آن صفحه جدید لینک میشود. این برای سئو هم خوبه.

ممکن است بخواهید بعضی از دستهبندیهای پستها و صفحات را به طور کلی از نقشه سایت حذف کنید. بدین ترتیب، آرشیو محتواهای اضافه شده توسط این کاربران، از نقشهٔ سایت حذف خواهد شد. برای پیدا کردن شناسه کاربران، از داشبورد وردپرس، روی منوی کاربران (Users) کلیک کرده و گزینهٔ نمایش تمام کاربران (All Users) را انتخاب کنید. Txt نوفالو کنید چرا که افراد سودجو ممکن است بخواهند با این فایل نسخه سایت شما را بدانند چرا که این تمام افراد می توانند به این فایل دسترسی داشته باشند و با نوفالو کردن آن از بسیاری از حملات در امان هستید برای افزایش امنیت سایت خود می توانید دایرکتوری افزونه ها را نیز نوفالو نمایید. در این مرحله رباتهای موتورهای جستوجو، تمام اینترنت را به بیان خودمانی شخم میزنند!

مثلا فرض کنید یک فروشگاه اینترنتی دارید که در صفحه اصلی فروشگاه 100 محصول نمایش داده میشود. به همین دلیل است که شما به دستورالعمل noindex نیاز دارید. برای مثال شرکت گوگل یک سری استاندارد هایی برای موتور جستجوی گوگل تدوین نموده که اگر وب سایت شما هر اندازه نزدیکتر به استاندارد های معرفی شده از طرف گوگل باشد، اعتماد گوگل نسبت به وب سایت شما و در پی آن امتیاز وب سایت شما نسبت به رقبا افزایش خواهد یافت. اگر وبسایت شما، یک سایت فروشگاهی باشد، زبانهای تحت عنوان محصولات (Products) نیز مشاهده خواهید کرد. با این حال، اگر تعداد تصاویر در وبسایت شما بیش از حد زیاد باشد، ممکن است بخواهید این گزینه را غیرفعال کنید. برای رفع این مشکل باید یک نسخه را به عنوان دامنه اصلی تعریف کرده و نسخه دیگر را نیز به عنوان آدرس دوم خود تعریف کنید. با فعال کردن گزینهٔ Include in Sitemap برای هر یک از تاکسونومیها، گزینه دیگری ظاهری میشود که میتوانید تعیین کنید آیا صفحات خالی در نقشه سایت درج شوند یا خیر. شامل تصاویر (Include Images): با فعال کردن این گزینه، لینک تصاویر درج شده در سایت در نقشه سایت قرار خواهد گرفت. لینک های کم کیفیت یا مشکوک – لینک هایی که گوگل تشخیص می دهد که به صورت دستی ساخته شده اند تا اعتبار یک سایت را افزایش دهند – جایگاه شما را بدتر می کند.

برای مثال زمانی که شما عبارت “آموزشگاه سئو در تهران” را جستجو می کنید، گوگل بر اساس موقعیت مکانی شما آموزشگاههای سئو سایت seocentro را نمایش میدهد. در واقع الگوریتم پاندای گوگل کیفیت محتوا را مورد بررسی قرار می دهد و در خروجی به رنکینگ سایت ها اقدام می کند. نقشه سایت یا Site Map، یک فهرست کامل از آدرس صفحات و محتویات وبسایت شما در قالب یک فایل XML است که با کمک آن، میتوانید سایتتان را به نحو مؤثرتری به موتورهای جستجو معرفی کنید. Robots.txt در واقع یک فایل است با پسوند TXT که به ربات ها و خرنده های موتورهای جستجو این را می گوید که در کدام صفحات یا بخش های یک سایت حق خزیدن ندارند. کلمات کلیدی LSI کلمات هم معنی با کلمه کلیدی شما هستند که گوگل به کمک آنها میزان مرتبط بودن یک صفحه با آن کلمه کلیدی را تشخیص میدهد. زدن این تیک هم اختیاری است. اما موارد اصلی و ثابت آن شامل نوشتهها (Posts)، برگهها (Pages)، و صفحات پیوست (Attachments) است. این بخش در حالت پیشفرض برای زبانههای نوشتهها و برگهها، فعال است و توصیه میشود فعال باقی بماند. یک گروه از زبانههای تنظیمات افزونه Rank Math در ساخت نقشه سایت، به انواع پستها اختصاص دارد که درست در زیر تنظیمات عمومی قرار میگیرند.

شرکت بازاریابی و برندینگ دیجیتالی است که من افتخار آن را دارم به عنوان ریاست هیئت مدیره آن به طراحی و راه اندازی کسب و کارهای دیجیتال بر اساس المان ها و پارامترهای هویت برند و ارزش گذاری شده بر اساس الگوریتم های بهینه سازی شده جهت موتورهای جستجو برای بسیاری از کسب و کارهای این مرز و بوم فعالیت می نماید. این کار موجب میشود پستهای جدید شما سریعتر توسط موتورهای جستجو دیده شود. با این حال، احتمال دیده شدن برخی لینکها توسط موتورهای جستجو اندکی پایین است. نقشهٔ سایت، شانس دیده شدن چنین صفحاتی را افزایش میدهد. افزونه Rank Math، تمامی نقشههای سایت را به صورت خودکار در قالب یک فایل XML گردآوری میکند که میتوانید آن را در گوگل سرچ کنسول ثبت کنید. اما این موضوع را فراموش میکنند که اگر اقدامات سئو کلاه سیاه را انجام دهند در نظر خود از تاکتیک های زیرکانه ای استفاده کرده اند و در رتبه بالا قرار گرفته اند اما این جایگاه پایدار نمیباشد و گوگل به محض فهمیدن این موضوع آن سایت را مجازات و به اصطلاحی پنالتی میکند و دیگر رتبه بندی نخواهند شد و به طور کل از نتایج جستجو حذف میشوند. یا فقط آنها را حذف و تغییر مسیر دهید.

یعنی اگر گزینهٔ Include in Sitemap را برای دستهبندیها (Categories) فعال کردهاید، بهتر است در تنظیمات برچسبها (Tags)، این گزینه را غیرفعال کنید. می توانید نشانه گذاری را به کد HTML صفحات خود اضافه کنید یا از ابزارهایی مانند Data Highlighter and Markup Helper استفاده کنید. با آپلود کردن این فایل در گوگل سرچ کنسول، میتوانید به گوگل کمک کنید تا محتوای منتشر شده در سایت شما را راحتتر پیدا کرده و در نتایج جستجو، به کاربران نشان دهد. با فعالسازی این گزینه در ساخت نقشه سایت، تصاویر شاخصی که برای هر یک از پستهای وبسایت آپلود کردهاید در فایل XML گنجانده میشوند. الگوریتم های پاندا، پنگوئن، رنک برین، مرغ مگس خوار و mobilegeddon از جمله مهمترین الگوریتم های گوگل می باشند که در ادامه به کاربرد هر یک از آنها و تاثیری که روی سئو گذاشتند میپردازیم. همچنین مراحل ثبت نقشه سایت در گوگل سرچ کنسول آموزش داده خواهد شد. همچنین در وبسایتهای دارای تالار گفتگو، احتمالاً زبانههایی تحت عنوان فروم (Forum)، موضوعات (Topics) و پاسخها (Replies) مشاهده میشود. تنظیمات در تمامی این زبانهها مشابه بوده و از دو قسمت تشکیل میشود. این رباتها، در تک تک صفحات سایت خزیده و در صورت اجازه داشتن، تمامی لینکها را ثبت میکنند.

سایت مپ از نگاه موتورهای جستجو بسیار مهم هستند. با فعال کردن این گزینه، به محض اینکه تغییری در نقشهٔ سایت شما صورت گیرد (به عنوان مثال، محتوای جدیدی به سایت شما اضافه شود)، Rank Math یک نوتفیکیشن به موتورهای جستجو ارسال خواهد کرد. پس از تایپ کردن نام فیلد مورد نظر، با زدن کلید اینتر به سطر بعدی رفته و فیلد جدید را در خط بعدی تایپ کنید. دقت کنید که در هر خط تنها یک نام باید وارد شود. اگر دوست دارید آدرس تصاویر درج شده در این فیلدها، در نقشه سایت قرار گیرد، نام فیلدهای مورد نظر را در کادر در نظر گرفته شده برای این منظور وارد کنید. بله یعنی اگر شما در کلمه کلیدی طراحی سایت اولین لینک طبیعی گوگل باشید ماهیانه چیزی در حدود ( ۳۶۰۰-۳۶۰۰۰ ) بازدید کننده تنها از همین کلمه کلیدی دارید! برای مثال وقتی یک سایت بررسی وسایل دیجیتال به صفحه کالای خاصی در دیجیکالا لینک میدهد، این یک لینک طبیعی است.

توصیه میشود، به جز مواردی که محتوای شاخصی وجود ندارد، تمامی انواع صفحات و پستها را برای ساخت نقشه سایت انتخاب کنید. فایل XML نقشه سایت، تمامی لینکهای داخلی، آدرس تصاویر، ویدیوها و سایر انواع محتوای موجود در سایت شما را در برمیگیرد. برای حذف صفحه این کاربر از نقشه سایت، کافیست این شناسه را در محل مناسب که در بخش پیش شرح داده شد درج کنید. ، بیانگر شناسه کاربر است (در اینجا ۴). درج میشود (در اینجا ۱۲۳)، شناسه پست مورد نظر است. بنابراین توصیه میشود، گزینهٔ درج در نقشه سایت (Include in Sitemap) در این زبانه را غیرفعال کنید. با غیرفعال کردن گزینهٔ Include Empty Terms، این صفحات خالی در نقشه سایت درج نخواهند شد.

4- در این پوشه یک فایل جدید ایجاد کنید به نام robots.txt. برای به دست آوردن شناسه پستها، کافیست در صفحهٔ ویرایش پست مورد نظر، آدرس URL صفحه را کپی کنید. عدد پیشنهادی و پیشفرض Rank Math برای این فیلد، ۲۰۰ لینک در هر صفحه است. در این تکنیک شبکه ای از وبلاگ ها یا وبسایت ها برای وبسایت اصلی ایجاد می شود و در آن ها برای سایت لینک سازی انجام می شود. تجربه ای که من تا به حال داشته ام، پس از پیاده سازی یک استراتژِی سئو کلاه سفید که برای سایت مفید واقع شود و سلامت آن را تهدید نکند، معمولاً بین سه الی شش ماه زمان لازم است.

این نتیجه به طور کامل به اهداف هوشمند از پیش تعیینشده شما وابسته است. برای اینکه تعریف بهتری از سئو ارائه بدهیم، میتوانیم بگوییم که سئو عمل گرفتن بازدید و یا ترافیک در مقابل دادن پاسخ به خواسته کاربران است. یک نقشه راه مطمئن و مورد اعتماد برای نشان دادن صفحات سایت به کرالرهای گوگل است؛ به ویژه برای سایتهایی که چندین هزار صفحه محصول و دستهبندی دارند (همه فروشگاههای اینترنتی). همچنین کلمهای که به عنوان انکر تکست برای لینک دادن استفاده میکنید نباید با کلمه کلیدی مقاله اصلی یکسان باشد. تا آنجا که ممکن است سعی کنید یک عنوان جذاب و همچنین با طول کلمه ی کافی بنویسید، بازدید کنندگان از جستجو تمایل دارند قبل از بازدید از وب سایت شما جذب آن ها شوند.